2010. október 5.

2010. október 5.
"A VÉLEMÉNY SZABAD. A TENNI AKARÁS PARANCS. A SZÜLŐFÖLD SZENT."

2013. február 11., hétfő

Pósa Károly: Állatkert









Egyszer – igen egyszer – én is belépőt váltottam.

Az állatkerti jegynek éppen fél ára volt.

Rám hasonlító flótások tömege várt ottan,

És már a kapuban éreztem, hogy elfáradok.



Biztattam magamat: a férfiak nem félnek!

Lám: rácson belül, rabláncon van a sok dúvad…

Én az embernyájjal valahogyan megélek,

Nem kell simogatni - majd csak a szemem gúvad.



Láttam halat, pávát, tigrist, kígyót és medvét,

Megannyi szörnyet, amint föl s alá járt-kelt,

A rács mellett sok-sok pára kereste kedvét,

Nehéz szagokat lehelt rám a japán-kert.



Valamit mutatott a majom, rácsodálkoztam.

Pofáján közöny ült, a sértettek konoksága.

Furcsa fájás nyilallt belém, szív-oldalamban,

Látásom lett homályos. Tán a végzet vaksága?



Akkor hirtelen egyszerre csak rádöbbenek,

Mi van a szemükben, a sok állat mit nézett.

Kifelé bámultak, s mi álltunk ott emberek:

Nem is tudom, meddig tartott ez az igézet.



Lelkemet látták, mind a becsukott állatok,

S már bongva szólalt meg bennem egy harang szava:

Én vagyok az igazi rab, szomorú állapot.

Mint embert, engem sajnálnak, nem haragszanak.



Voltam egyszer állatkertben: átlényegültem.

Ketrec, drót, röpde nagyon dekoratív volt ott.

Utcára kiérve sírtam megszégyenülten.

A járdán a szél pedig - tépett papírt hordott.




 Magyarkanizsa, 2013. február 11.

Nincsenek megjegyzések: